Universul pe care îl putem detecta prin intermediul simțurilor sau al instrumentelor nu reprezintă decât cel mult 5 procente, marea majoritate a materiei şi a energiei fiind nevăzută şi nedetectată. Rămâne de văzut dacă explicațiile ce vor fi găsite vor fi compatibile cu teoriile existente sau dacă acestea vor conduce către o viziune complet diferită a universului.


    Într-un astfel de context, o înțelegere fundamentală a ştiinței este considerată o abilitate necesară pentru fiecare cetățean european. Domeniile incluse în STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică) sunt cele care generează inovație şi progres economic si nevoia de specialişti e acută.
    Conform unui studiu recent al UE, Europa trebuie să pregătească 1.000.000 de noi cercetători STEM până în anul 2020. Pentru atingerea acestui obiectiv, au fost demarate o serie de actiuni menite să promoveze învățarea ştiințelor şi să-i atragă pe tineri spre carierele ştiințifice. European Schoolnet, un consorțiu de 30 de ministere ale educației, cu sediul la Bruxelles, urmareste, prin initiativele sale strategice (STEM Alliance, Scientix, Go-Lab, Space Awareness...), să promoveze metode de predare inovatoare şi participative, să stimuleze interesul elevilor faţă de studiul domeniilor STEM şi profesiile aferente.
    STEM Discovery Week, desfășurată între 23-29 Aprilie 2018, este o inițiativă internațională în care a fost implicat, alături de alte școli, organizații și proiecte și Liceul Teoretic Petru Maior. Au avut loc prezentări, expoziții, experimente, concursuri, toate axate pe dezvoltarea atitudinii științifice a studenților față de viață. Elevii au descoperit în ce mod Matematica, Biologia, Fizica, Chimia, Tehnologia sunt conectate cu muzica, arta, sportul, fotografia, dansul, astronomia, robotica sau alte domenii relevante pentru experiențele și pasiunile lor.
    În parteneriat cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca s-au desfășurat activități dedicate viitorilor ingineri, biologi sau medici: "Bioinformatica - de la genetica la sistem-on-chip " a fost tema propusă de Conferențiar universitar doctor Raul Măluțan, iar concursul de matematică adresat liceelor partenere UT a simulat examenele ce vor fi susținute de către viitorii noștri ingineri.
    „Antreprenoriatul viitorului prin STEM” a fost provocarea lansată liceenilor de a-și deschide propria afacere, iar elevii premiați la concursuri ca „Astronomicus”, Prix CFA-Aeronautica, ”Fii o săptămână profesor de științe„ au prezentat proiecte și secrete ale succesului lor.
„Circuite electrice în crearea jocurilor”, „Chimie și magie, prin experimente”, „Matematică și ritm”, "De la roboții Lego și Arduino la o carieră în inginerie", „Stiinta din spatele baschetului”, „Matematica în literatură”, ”Fotbalul, mai mult decât un joc”, „Matematica și fotografia”, „Cheia secreta a Universului”, sunt proiecte dedicate elevilor de gimnaziu și liceu, pregătite și desfășurate de către aceștia.
    Evenimentul, prin acțiunile desfășurate, și-a propus să conecteze materiile pe care predăm în școală cu viața reală, să provoace și să inspire elevii în dobândirea de abilități, competențe și mentalități necesare transformării lor în angajați sau antreprenori de succes ai unei lumi aflate într-o permanentă schimbare.

 

Alina Şteiu, ambasador SCIENTIX

Mai multe imagini de la activitățile desfășurate vezi aici

gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1
gallery1 gallery1 gallery1